Cestovní vozy

Adrienn Vogel: S Buggyrou jsem závodila v Číně

Maďarská závodnice Adrienn Vogel zahájila kariéru až v relativně pozdním věku. Do závodního vozu usedla těsně před třicítkou, ale i tak zažívá úspěch. Jak to všechno bylo Adrienn prozradila v exkluzivním rozhovoru pro trueracing.cz


Maďarská závodnice byla fanynka rychlých vozů od malička, bohužel jak už to bývá, tak roli hrají finance a možnosti.

„V motorsportu se pohybuji od patnácti let, dostala jsem se na hodně rally a byla jsem obrovským fanouškem. Když mi bylo třiadvacet, tak jsem pracovala pro závodní tým v závodech kamionů. Měla jsem možnost být součástí všeho uvnitř, dělala jsem designy a připravovala návrhy pro trucky. Dělala jsem fotografie pro soutěže a držela se v kontaktu s partnery. Také jsem byla přítomna u analýz telemetrií a naučila jsem se tím hodně.

Poprvé jsem usedla do závodního vozu ve věku devětadvaceti let v roce 2012. Tam to všechno začalo, odjela jsem dva nebo tři závody za rok. V roce 2016 jsem startovala do první celé sezony společně s kluky z Kia Lotos Cup. Měli jsme hodně vzrušujících a zajímavých závodů,“ říká Adrienn o svých začátcích.

Následovalo svezení v Maserati Trofeo a Lotus Ladies Cup, které ale bohužel opět nemělo dlouhého trvání. Někdy se zkrátka osud neptá.

„Odjela jsem v Maserati Trofeo pouhý jeden závod jako jezdec na divokou kartu. Bylo to fantastické! Mezi mým Maserati a ostatními vozy, které jsem řídila byl obrovský rozdíl. Také jsem měla na vyzkoušení pouze 2×15 minut, což bylo hodně málo. Nicméně jsem skončila desátá z jednadvaceti vozů, což si myslím, že nebyl špatný výsledek na první závod. Lotus Ladies Cup bohužel skončil už po mých třech závodních víkendech. Bylo mi to velmi líto, jelikož jsem dokázala vyhrát čtyři závody ze šesti a možná bych mohla získat mistrovský titul.

Když se vrátím k otázce, co jsem si užila nejvíce, tak není snadné odpovědět, jelikož jsem vyzkoušela hodně věcí během mé kariéry. Takže nemohu vybrat pouze jedno nejlepší.

Řídila jsem i kamiony slavné Buggyry na Slovakiaringu, ale také jsem dostala možnost testovat jejich dakarskou Tatru. Absolutně neuvěřitelný stroj!

Poté jsem jela do Číny, kde jsem s Buggyrou závodila společně v doprovodu mého šéfa Ákosena Jobbágyma a šéfmechanika Balázse Kásy. Bez nich nikam necestuji. V závodě prvním závodě s kamiony jsem dokončila jedenáctá z osmnácti.“

Adrienn se dostala do povědomí fanoušků především řízením vozu Kia v pohárovém závodění Kia Platinum Cup, který byl také po letech ukončený.

„Tuto sérii jsem poprvé viděla na Autodromu Most, když jsem byla s mým kamionovým týmem na závodě, Kia Platinum Cup zde byl jako jeden z doplňkových závodů. Líbilo se mi, jak jezdci mezi sebou bojují! Měla jsem šanci mluvit s promotérem a organizátorem série, a poté se mi to zalíbilo ještě více.

Všichni víme, že je motorsport drahým sportem, ale tohle bylo dostupné za slušnou cenu. Proto to bylo zajímavé. Také je důležitým faktem, že jezdci mají stejnou techniku a je pro ně jednodušší ukázat své schopnosti. Byla to dobrá zkušenost, bylo dobré závodit s těmito kluky. Měla jsem s nimi také souboje, ale vždy plné respektu.

Navíc jsem stála několikrát na stupních vítězů, ale také mě z nich několikrát vytlačili. To samé se stalo během závodu v Monze na konci sezony 2019, kde byl můj poslední závod. Byla jsem vytlačena, zadní náprava praskla a zadní část byla také poškozená. Takže jsem do druhého závodu startovala z poslední pozice, kdy jsem po hodně náročných soubojích nakonec dojela druhá. Bylo to skvělé zakončení této éry.”

Závodnice už hovořila o svých zážitcích s českým týmem Buggyra. Vzpomínky na naší vlast má také pozitivní.

„Myslím, že jsou dobré! Mám dobrý vztah s týmem Buggyra, protože jsme strávili společně v motorsportu mnoho let. Je to velká rodina, ale stále jsme v kontaktu a budeme. Jsou to fajn kluci a mám je ráda.”

Po zániku poháru s vozy Kia si musela Adrienn hledat nové působiště, rozhodla se zamířit do světa rally, po kterém pokukovala už delší dobu. V letošním roce ji dokonce uvidíme u českého týmu Orsák Rally Sport.

„Abych pravdu řekla, moji šéfové a partneři chtěli, abych se vydala touto cestou. Jsou to dvě odlišné disciplíny a musím se přizpůsobit. Je zde hodně věcí na které jsem se nesoustředila na okruzích. Na okruzích by další kategorie byla hodně drahá, je to nová výzva, moje mysl se nemění, ráda se učím nové věci.

Tento rok budu součástí ERC (European Rally Championship) s týmem Orsák Rally Sport z České republiky. Je to velmi profesionální tým a jsem si jistá, že se od nich hodně naučím. Už se nemohu dočkat, až začne spolupráce.”

Do W Series se závodnice nezapojila, jelikož je to pro ní úplně jiná kategorie a roli hraje také věk. I když má Adrienn o budoucnosti jasno, všechno může být jinak a její příležitost ještě přijde.

„Nemám ráda nudné závody, mám ráda, když se něco děje a bojuje se celou dobu, to je kouzlo závodění, to ho dělá cenným. Je postavené na tom, že ze sebe dáváte to nejlepší a tlačíte maximálně na své limity.

Mým cílem bylo vždy být tou nejlepší a být nejlepší v dalším závodě. Chci se zlepšit v rally, protože je to hodně těžké bez zkušeností. Půjdu krok za krokem a potom uvidíme…”

Original interview in English below

The very first question is simply. How did you get into motorsport?

Adrienn: I’m into motorsports since my age 15, I’ve been to rallies a lot as a huge and real fan. When I was 23 I worked with a motorsport team in truck racing. I took part in all the background work, I designed and executed the exterior livery of the trucks. I took photos at the competitions, kept in touch with partners. I was there many times for telemetry analyzes and I learned a lot from them.

The first time when I tried a race car on a track came at the age of 29, in 2012. That’s where it all started. It has began slowly, I had 2-3 races in one year. 2016 was my first year of running a full season, it was among the Kia Lotos Cup boys. We had very exciting and combative races.

According to my information you also competed in the Maserati Trofeo or in the Lotus Ladies Cup. What did you enjoy the most? 

Adrienn: I had only one race in Maserati Trofeo when I competed as a wild car driver. It was fantastic! There was a huge difference between my Maserati and the cars I have driven so far, and I had only 2×15 minutes of testing which is very short. But I finished in 10th place out of 21, and I think it isn’t a bad result at first.

Lotus Ladies Cup series unfortunately was interrupted after my first three races. I was so sorry because I won 4 out of 6 races and it would have been good to get the championship title.

Back to your question what did I enjoy the most, so it isn’t easy to answer because I tried a lot of things during my career, and I can’t highlight one and only best. I drove the race truck of the famous Buggyra team in Slovakiaring and then I got a test opportunity for their Dakar Tatras. It’s unbelievable what that vehicle is up to!

Then I went to China also with the Buggyra team to race by truck, where my team boss Ákos Jobbágy and my chief mechanic Balázs Kása also accompanied me. I’m not going anywhere without them. On the first truck race of my life, I finished 11th out of 18.

For many years you competed in the Kia Platinum Cup, which unfortunately disappeared. Why did you choose that cup?

Adrienn: I met that series first in Most when we had a race weekend with my truck race team and Kia Platinum Cup was one of the support event. I liked that real fight between the drivers! We had a chance to talk with the promoter and organizer of the series and I liked it even more.

Everyone knows that motorsport is a very expensive sport but this series is available in a quite good price. That was also crucial for us. Also, the fact that there is the same technique under the riders makes it much easier for your driving skills to come out. It was good to study here, it was good to compete with the guys.

I had to fight my own battles with them, but it was always full of respect. I stood on the podium several times, but they also pushed me off the track several times. The same happened in Monza on the season final in 2019, on my last race. I was pushed out, my rear axle was injured and my obstacle was also faded, so I started from the last place in the second race and came up to the second place at the cost of huge fights. It was good to end this era this way.

What are your relationships to the Czech Republic and racing circuits here? I saw that you were also a guest at the Czech Buggyra team!

Adrienn: I think it’s really good! I had a good relationship with Buggyra Team because we had many years behind in racing. It’s a big family and we still keep in touch and we will I guess. They are good guy and I like them.

The biggest change is that you are moving from circuits to rallies. Why did you make that decision?

Adrienn: To be honest it were my team principal and my partners who took me to this way. These are two quite different disciplines and I have to get used to it. There are a lot of variables that I didn’t have to focus on as a track racer. It was enough for my fellow competitors. On circuit the next category would have been very expensive by now. It’s a new opportunity, I don’t mind changing, I love learning new things.

This year I’m attend to the European Rally Championship with Orsak Team from Czech Republic. It’s a professional rally team and I’m sure I will learn a lot from them. I can’t wait the common work with them.

What was your best race on circuit and what are your goals for the future?

Adrienn: Monza, as I mentioned it before. I don’t like boring races I like when a race is full with fighters and actions because that is the essential of racing and because this makes it valuable, it develops the best so you can push your limits the most.

My goal is always to be the best and bring my best in the next race. I want to get to know myself better in the rally. It’s very hard to race without experience, and I don’t have much in the rally. Then step by step and…we will see 🙂 

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

18 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago