Formule

Abbie Eaton: Ráda bych vyzkoušela formuli E, jsou to vzrušující závody

Britská závodnice Abbie Eaton měla v letošním roce po dlouhé době opět startovat v plnohodnotném šampionátu, bohužel byla W Series přesunuta. Přesto neuvěřitelně rychlá závodnice doufá v další příležitosti. Pro náš web trueracing.cz se exkluzivně rozpovídala o své kariéře závodnice.


Abbie se do povědomí fanoušků mimo Velkou Británii dostala především rolí v pořadu Grand Tour. Top Gear s Jeremym Clarksonem, Richardem Hammondem a Jamesem Mayem byl právě dřívějším pořadem na BBC 2 o autech. Závodnice v pořadu plní roli závodního jezdce. V originálním Top Gearu jím byl „The Stig“, který neměl oficiální identitu. V Grand Tour je vše jinak a Abbie je prezentována jako neuvěřitelně rychlá závodnice, která může i komunikuje přímo s moderátory. Dokonce má vlastní postavu i ve hře The Grand Tour Game.

Ale zpátky na úplný začátek. Mladá slečna zahájila kariéru na motokárách stejně jako většina budoucích profesionálních jezdců. K okruhům ji přivedl otec, který byl také závodním jezdcem.

„Můj otec závodil v různých odvětvích motorsportu. Když jsem byla mladší, tak jsem strávila většinu víkendů na různých tratích ve Velké Británii. Přirozeně to byla otázka času, než budu chtít dělat to samé. Začala jsem na motokárách v deseti letech a poté jsem se v patnácti přesunula do aut,” říká Abbie.

Po pár letech v motokárách se dostala k závodním vozům. Mezi její největší úspěchy patří určitě celkové prvenství v Mazda MX-5 Supercupu, ale kromě toho závodila například i v Australském V8 Supercars. V závodu Blancpain GT series poprvé usedla do vozu specifikace GT3 s Ferrari 488 na italské Monze a také se svojí posádkou zvítězila.

Nadějná Britka byla úspěšná během výběrového testu W Series ve španělské Almerii, ale kvůli Covid-19 se naposledy posadila do kokpitu závodního vozu v rámci závodního víkendu formule E v Saudské Arábii, kde řídila Jaguar I-Pace eTrophy.

Foto: Richard Pardon

„Je to zvláštní (neslyšet spalovací motor), ale popravdě na to po pár kolech zapomenete – jste tak soustředěni na to, abyste z vozu/trati dostali co nejvíce. Stále auto slyšíte při brzdění a pneumatiky také křičí.”

Hovořili jsme již několikrát o budoucnosti motorsportu, která se zdá být především elektrická. Formule 1 je prozatím hybridní, i když není vyloučeno, že bude také plně na elektrický pohon jako formule E. Všechno je zatím v rané fázi. 

„Myslím si, že budoucnost motorsportu se teprve rozhodne. Řekla bych, že to bude kombinace elektrických a spalovacích motorů, ale i tak mám pocit, že se bude hlavně závodit s čistě elektrickými vozy, než s hybridy.”

Jaguar dal své domácí závodnici příležitost závodit s vozem I-Pace, ale formuli E v Maroku testovala pro automobilku Jamie Chadwick. Chadwick získala titul ve W Series a je tak pravděpodobně jasnou konkurencí číslo 1.

„Jsem odhodlaná a jsem rychlá, potřebuji jen čas na trénink v kokpitu, takže jsem velmi vděčná za příležitost, kterou mi dává W Series. Soustředím se na to, abych tomu dala všechno. Abyste byli sportovcem ve světě, kterému dominují muži, musíte být hladovější a agresivnější na trati, abyste dostali to, co chcete. Musíte prokázat, že vám to nebude dělat problém,“ uvedla Abbie v rozhovoru pro W Series.

Logickým krokem by mohla být formule E, jelikož má závodnice blízko k Jaguaru a promotérovi šampionátu. Nabídka zatím nepřišla, ale není všem dnům konec.

„Ráda bych si vyzkoušela monopost formule E někdy v budoucnosti během nováčkovského testu. Jsou to opravdu vzrušující závody, které je dobré sledovat. Vozy mají nízký grip a chybí jim přilnavost, což vytváří spoustu zábavy.”

Pozastaveno je momentálně všechno, co se odehrává na závodní trati. W Series se vrátí v příštím roce a Abbie se proto rozhodla pro nákup závodního simulátoru do osobního vlastnictví. Vidět jsme jí mohli například během závodu The Race proti pilotům formule 1 nebo v šampionátu BTCC.

„Myslím si, že esport a virtuální závody mohou přinést hodně zábavy, je to skvělá cesta jak zůstat ve formě během sezony nebo mimo ní. Simulátor jsem si koupila především proto, že se letos budu muset naučit hodně nových tratí. Chci vyzkoušet jakoukoliv možnost, jelikož testování v reálném světě pro mě není kvůli omezenému rozpočtu možné. Určitě bych se zúčastnila i virtuálních šampionátů! Čím více závodění, tím lépe.“

All photos ©Abbie Eaton

Original answers in English below:

Let’s start with your beginnings in motorsport. How you got to racing?

A: My dad has always competed in different forms of Motorsport, and when I was younger I used to spend most weekends at various race circuits of the UK. Naturally it was only a matter of time until I wanted a go myself. I started racing Go-Karts at the age of 10 and then moved into cars aged 15.

You recently completed a Jaguar I-Pace eTrophy race. How you felt when you couldn’t hear a internal combustion engine?

A: To start off with it’s a little strange but, to be quite honest, after a couple of laps you completely forget the lack of engine noise – you’re too focused on getting the most out of the car/track. There are still noises going on in the car such as the braking or tyres noise.

Do you have the opportunity to test with Jaguar as well in Formula E? Jamie Chadwick was in juniors test with them.

A: I would love to drive in the Formula E Rookie test at some point in the future – they’re such exciting cars to watch in the flesh, low grip and a lack of downforce makes for a lot of fun.

You think it’s the future of racing/touring cars racing or we’ll still have hybrids?

A: I think the future of Motorsport is yet to be determined one way or another. I think there will probably be a mixture of electric/combustion racing championships but I think there is certainly more of a push towards pure electric racing rather than hybrids.

Last year you drove the Titans RX, which also has to switch to electricity. Have you got a ride with this car / will you racing in Titans RX this year?

A: Currently with the worldwide Covid-19 situation, the Titanx RX Championship has been put on hold, however when the Championship runs again I will be first in the queue to sign up to do it again if they’ll have me back!

Currently you are buying a racing simulator. What do you think about esport and virtual races?

A: I think E-Sport and Virtual races can be a lot of fun, and it’s a great way to stay sharp in the off season/in between races. I mainly bought the simulator as I have a lot of new circuits to learn this year and I wanted to really practice at any opportunity as testing in real life isn’t an option for me due to lack of budget for pre season testing.

Do you want to take part in online races for example against Formula 1 drivers or
Formula E like other drivers?

A: Sure, why not! The more racing the better.

Jiří Košta

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

2 dny ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

3 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

5 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

7 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago