Historie

Nissan GT-R LM Nismo – závod v Le Mans a konec

Pozoruhodný příběh přinesl japonský výrobce Nissan se snahou vytvořit vůz kategorie LMP1 pro závodění ve WEC. Originální koncept ale skončil v podstatě ještě dříve, než pořádně začal.


Nissan GT-R LM Nismo byl prototyp postavený podle nejnovějších pravidel pro sezonu 2015 ve WEC. Japonský vůz byl ale odlišný pro svojí koncepci, jelikož měl motor za přední nápravou, oproti ostatním, kteří měli motory uprostřed. Hodně překvapivě byl pohon na přední nápravě, což také není běžné. Odvážná myšlenka ale nepřinesla své ovoce…

Program s GT-R LM Nismo byl oficiálně oznámený v březnu roku 2014 a dokonce byl k vidění i v reklamě během Super Bowlu. O půl roku později se začal vůz testovat v technologickém centru Nissanu a v lednu 2015 se ve velkém zkoušelo na okruhu Circuit of the Americas v USA. Zajímavostí je, že Nissan snažil propagovat a testovat vůz především v Americe, ale na Evropu trochu zapomněl.

Vývoj vozu pokračoval na dalších tratích ve Spojených státech napříč okruhy Palm Beach International Raceway a Sebring International Raceway. Na Sebringu byl ale test ukončený předčasně pro závažnou poruchu motoru.

I když byl vůz poměrně hodně testovaný, stále měl mnoho problémů. Nissan se měl oficiálně zapojit se dvěma vozy od začátku sezony WEC 2015, ale to bylo odloženo, jelikož GT-R neprošlo nárazovými testy.

Následoval tak závod v Le Mans, kam rovnou Nissan přivezl tři vozy. Všechny posádky byly v kategorii LMP1 na posledních třech místech a dokonce o téměř 20s pomalejší, než první Porsche 919 s číslem osmnáct. Vozy byly dokonce pomalejší, než některé z kategorie LMP2! Jelikož nikdo nesplnil povinný limit 110% času z pole position, tak byly závodní speciály postavené na roštu až za všechny prototypy LMP1 a LMP2.

Závod neprobíhal také vůbec dobře. Vůz s číslem 21 odstoupil po 115 kolech s problémy se zavěšením. Vůz 23 odstoupil v kole 234 pro poruchu převodovky. Poslední Nissan s číslem 22 sice do cíle dojel, ale jelikož nesplnil potřebných 70% celé délky závodu, tak také nebyl klasifikován.

Nissan po tomto debaklu už nikdy s vozem na závodní tratě nevyjel. Vedení stále spekulovalo o tom, že se bude závodit minimálně do konce roku. Nicméně program byl oficiálně ukončený i přesto, že se připravovala druhá hybridní generace. Zaměstnanci týmu dostali v prosinci roku 2015 pouze informativní e-maily s tím, že program WEC končí.

O pár let později Nissan odhalil, že zkušenosti s hybridním systémem pomohly jejich vstupu do formule E.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago