Formule

Martin Donnelly měl být u Lotusu číslo 1, těžká nehoda v Jerezu ale ukončila jeho kariéru

Britský závodník Martin Donnelly se ve formuli 1 ukázal necelou sezonu, přesto je jeho jméno v paddocku dodnes známé pro jeho obrovskou nehodu v Jerezu roku 1990.


Donelly se do formule 1 dostal jako testovací jezdec stáje Lotus pro ročník 1988. Překvapivě zamířil na jeden závod roku 1989 do Arrowsu jako náhrada za zraněného Dereka Warwicka.

Brit všechny zaujal svým výkonem, jelikož se sice kvalifikoval čtrnáctý, ale porazil zkušeného týmového kolegu Eddieho Cheevera o devět pozic. V závodě už to bylo slabší, ale přesto dokončil dvanáctý.

S Lotusem pokračoval i pro sezonu 1990, tentokrát ale v roli závodního jezdce opět po boku Dereka Warwicka. Lotusu se ale tehdy nedařilo, jelikož se rozhodl pro tragické motory Lamborghini, které nebyly spolehlivé. Sedm závodů z třinácti Donnelly nedokončil.

Kokpit byl navržený pro sezonu 1989, kde závodili Satoru Nakadžima a Nelson Piquet, kteří jsou menší. Ale když jsme se Derekem Warwickem připojili, předpisy říkaly, že pedálový box musí být před osou nápravy, takže když jsme vlezli do auta, naše kolena byla na přepážce. Nakonec jsme z toho dostávali křeče do nohou.

„Také jsme uzavřeli smlouvu s Lamborghini, proto jsme museli použít obrovský motor V12, jelikož předtím tam byl Judd. To znamenalo, že se zadní část vozu prodloužila,“ řekl pilot o svém působení ve u Lotusu.“

Bohužel zlom přišel během kvalifikace na GP Španělska, kde těžce havaroval. V obrovské rychlosti 225 km/h narazil do svodidel a sedačka se společně s ním z Lotusu vytrhla. Donnelly měl těžká poranění hlavy, několik zlomenin nohou a pravou málem museli lékaři amputovat.

Postupně se ze své nehody zotavil, ale do monopostu formule 1 už se mu nechtělo. Jeho výkonnost ale majitele týmu přesvědčila natolik, že měl být dokonce lídrem od následující sezony.

„Před mojí nehodou jsme podepsali opci na sezonu 1991. Měl jsem být jezdcem číslo jedna a Mika Häkkinen jezdcem číslo dva. Bohužel to ale tak daleko nedošlo,“ dodal Donnelly.

Jiří Košta

View Comments

  • 1993 Silverstone se pak ještě svezl s jordanem v F1 v tréninku

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

3 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

3 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

5 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

1 týdnem ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago