Formule

Martin Donnelly měl být u Lotusu číslo 1, těžká nehoda v Jerezu ale ukončila jeho kariéru

Britský závodník Martin Donnelly se ve formuli 1 ukázal necelou sezonu, přesto je jeho jméno v paddocku dodnes známé pro jeho obrovskou nehodu v Jerezu roku 1990.


Donelly se do formule 1 dostal jako testovací jezdec stáje Lotus pro ročník 1988. Překvapivě zamířil na jeden závod roku 1989 do Arrowsu jako náhrada za zraněného Dereka Warwicka.

Brit všechny zaujal svým výkonem, jelikož se sice kvalifikoval čtrnáctý, ale porazil zkušeného týmového kolegu Eddieho Cheevera o devět pozic. V závodě už to bylo slabší, ale přesto dokončil dvanáctý.

S Lotusem pokračoval i pro sezonu 1990, tentokrát ale v roli závodního jezdce opět po boku Dereka Warwicka. Lotusu se ale tehdy nedařilo, jelikož se rozhodl pro tragické motory Lamborghini, které nebyly spolehlivé. Sedm závodů z třinácti Donnelly nedokončil.

Kokpit byl navržený pro sezonu 1989, kde závodili Satoru Nakadžima a Nelson Piquet, kteří jsou menší. Ale když jsme se Derekem Warwickem připojili, předpisy říkaly, že pedálový box musí být před osou nápravy, takže když jsme vlezli do auta, naše kolena byla na přepážce. Nakonec jsme z toho dostávali křeče do nohou.

„Také jsme uzavřeli smlouvu s Lamborghini, proto jsme museli použít obrovský motor V12, jelikož předtím tam byl Judd. To znamenalo, že se zadní část vozu prodloužila,“ řekl pilot o svém působení ve u Lotusu.“

Bohužel zlom přišel během kvalifikace na GP Španělska, kde těžce havaroval. V obrovské rychlosti 225 km/h narazil do svodidel a sedačka se společně s ním z Lotusu vytrhla. Donnelly měl těžká poranění hlavy, několik zlomenin nohou a pravou málem museli lékaři amputovat.

Postupně se ze své nehody zotavil, ale do monopostu formule 1 už se mu nechtělo. Jeho výkonnost ale majitele týmu přesvědčila natolik, že měl být dokonce lídrem od následující sezony.

„Před mojí nehodou jsme podepsali opci na sezonu 1991. Měl jsem být jezdcem číslo jedna a Mika Häkkinen jezdcem číslo dva. Bohužel to ale tak daleko nedošlo,“ dodal Donnelly.

Jiří Košta

View Comments

  • 1993 Silverstone se pak ještě svezl s jordanem v F1 v tréninku

Recent Posts

Cadillac slaví nečekaný double v kvalifikaci na 24h Le Mans

Alex Lynn, pilot vozu Cadillac V-Series.R #12, získává pole position pro letošní 24h v Le…

4 hodiny ago

Alex Lynn získal historicky první pole position pro Cadillac v Le Mans

Cadillac Hertz Team Jota si připisuje pole position zásluhou Alexe Lynna. Aby toho nebylo málo,…

17 hodin ago

Frederik Vesti: V Daytoně jsem nevěděl, jak správně zahřát pneumatiky

Frederik Vesti letos debutuje ve 24h v Le Mans v kategorii Hypercar. V Cadillacu LMDh…

20 hodin ago

Začátky DTM aneb když se hvězdy potkávaly na letištích

Šampionát DTM je součástí motorismu už od roku 1984, tudíž je zcela pochopitelné, že se…

3 dny ago

Uvnitř převodovky: Jak Porsche a Mobil 1 posouvají hranice možností ve vytrvalostních závodech

V motorsportu, kde závodní vozy musí fungovat až 24 hodin na hranici technických možností, rozhoduje…

4 dny ago

René Rast se po rekordní pole position dočkal vítězství na Zandvoortu

Německý závodník si připsal rekordní 26. pole position, čímž překonal "Pana DTM" Bernda Schneidera. Přestože…

4 dny ago