Formule

Red Bull nebyl jediným, kdo přišel do formule 1 s vlastním energy drinkem

V našem malém seriálu o sponzorech ve formuli 1 jsme už hovořili o jednom z těch největších – Red Bullu. Výrobce energetických nápojů ale není jediným, kdo prezentoval v královně motorsportu svůj vlastní produkt.


Popularita energetických nápojů s každým rokem roste, ale Red Bull byl ve formuli 1 jednoznačně průkopníkem. Za dlouhé roky jsme mohli vidět i obrovskou partnerskou podporu Monster Energy u týmu Mercedes, ale vlastní nápoj dělal ještě někdo další.

V roce 2001 přišel Eddie Jordan s vlastním drinkem, který se jmenoval paradoxně stejně jako monopost stáje Jordan z roku 2000 – EJ10. Jordan si myslel, že spojení velkého jména týmu přiláká a bude EJ10 celosvětovým produktem, ale to se bohužel nestalo.

Během sezony 2003 přišel s vlastním energetickým nápojem tým znovu. Stáj přišla o svého legendárního titulárního partnera Benson & Hedges, takže se většinu posledních let snažila zaplnit prázdné místa různými nápisy. Vídat jsme tak mohli jedinečný nápoj V-10 vycházející z EJ-10, ale v kombinaci energetického nápoje a vodky. V dnešní době už by to asi neprošlo.

Selhání EJ-10 ale neodradilo tým Lotus (Caterham) v sezoně 2010. Nová stáj Tonyho Fernandese se také snažila zapůsobit odvážným marketingem a prezentovala vlastní energetický nápoj LR8. LR8 byl ovšem přírodní energy drink. Název kombinoval Lotus Racing a osm ingrediencí, které byly potřebné k výrobě nápoje. Barevná kombinace plechovek byla podle předlohy závodního monopostu stáje Lotus, což působilo marketingově naprosto skvěle. Navíc se LR8 dělal i v dalších třech příchutích.

Kvůli tahanicím o užívání názvu Lotusu se nakonec v roce 2011 přejmenovala stáj na Caterham a s ní i nápoj. EQ8 byla další verze toho samého produktu pro následující dva roky. Nutno říct, že EQ8 se prodával dobře ve Velké Británii, ale k začínající finanční krizi se produkt stáhl z nabídky.

EQ8 jsme ještě mohli vidět během první prezentace vozu Caterham v roce 2014 a na kombinézách jezdců GP2. Později už šel Caterham do finanční krize a Tony Fernandes tým prodal.

Jiří Košta

Recent Posts

Peugeot oznamuje posádky pro sezonu 2025 WEC

Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…

2 dny ago

Akkodis ASP oznamuje bronzové jezdce pro FIA WEC

Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…

2 dny ago

Překvapení! Valentino Rossi bude závodit ve FIA WEC i letos

Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.

4 dny ago

Cadillac x JOTA odhaluje livery pro letošní sezonu WEC

Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…

5 dny ago

Směřuje Nicki Thiim do LMH Astonu Martin? Pilot překvapil svou odpovědí

Nicki Thiim je továrním jezdcem Aston Martin již deset let, přestože program GT britské značky…

5 dny ago

Ugo de Wilde se stává továrním pilotem BMW

Sestava továrních jezdců BMW M Motorsport dostává další posílení pro sezonu 2025. 22letý Belgičan, Ugo…

1 týdnem ago