FIA WEC

Rahel Frey exkluzivně: V DTM jsem chtěla zůstat déle

Rahel Frey se zapsala do srdcí fanoušků především výsledky v závodech 24h Nurburgring. Kromě toho závodila i v DTM a letos se chystá opět do Le Mans. Pro web trueracing.cz se Rahel rozpovídala o své kariéře.

Švýcarská závodnice zahájila kariéru jako většina závodníků – na motokárách. Podle vlastních slov to byla jen otázka času, než bude za volantem i ona samotná.

„Je to jednoduché. Vyrůstali jsme kolem aut a naše rodina vlastní automobilové dealerství. O auta jsme se vždycky zajímali. Kromě toho byl náš otec bývalý závodník v motokárách.”

Po dobrých výkonech závodnice v motokárách následovali otevřené monoposty. Ve formuli Renault 2.0 a formuli 3 si nevedla špatně, ale do královny motorsportu se nedostala. I když formule 1 byla jejím snem, osud nepřál.

„Také jsem byla mezi jezdci, kteří vždy snili o formuli 1. Nicméně jsem nikdy neměla tolik peněz a sponzorů na to, abych se dostala dál, než do formule 3. Naštěstí jsem byla ve formuli 3 úspěšná a mohla jsem vyhrávat závody. Díky mým výsledkům jsem dostala šanci na test u Audi Sport a později jsem se připojila k týmu DTM, což byla úžasná příležitost, jelikož jsem se konečně stala profesionálním závodníkem!,” říká Rahel.

Během závodění v německém šampionátu nedokončila pouhé dva závody, ale paddockem putovala menší rivalita s další závodnicí – Susie Wolff. Byl to pro Rahel ten největší soupeř?

„Ne, nebyl. Největší soupeř vždycky byl a bude váš týmový kolega :).”

V DTM se ale bohužel moc neohřála. Celá její účast byla pouhé dvě sezony, ale v té druhé zajela skvělé sedmé místo ve Valencii. Týmu to nestačilo, i když Audi roku 2012 nebylo příliš konkurenceschopné.

„Některá rozhodnutí v motorsportu musíme jednoduše akceptovat, to je stinná stránka tohoto byznysu, a motorsport je byznys. Opravdu ráda bych zůstala v DTM déle. Během mé druhé sezony jsme měli skvělý progres, se kterým jsem byla spokojena, jelikož jsem se toho hodně naučila. Vážím si toho období, ale také si vážím toho, že jsem i nadále součástí Audi Sport rodiny. Sezona 2020 bude mojí desátou u Audi a to jen dokazuje, že jsem udělala hodně, opravdu hodně věcí dobře. Jsem hrdá na to, co jsme společně dokázali.”

Mnoho následujících let Rahel pokračovala s vozem Audi R8 LMS napříč závodními sériemi. Získala také například dvě vítězství ve 24h Nurburgring a vítězství v ADAC GT Masters.

„Jako jezdci máme za úkol se adaptovat rychle na cokoliv, co řídíme. Každý vůz se ovládá jinak a je jiný. Nicméně monoposty byly nejlepší na řízení.”

Když se bavíme o monopostech, tak Rahel nikdy nezkusila čistě dámskou závodní sérii W. Pochopit se to dá, jelikož organizátoři mají za cíl především pomáhat mladým závodnicím bez finanční podpory.

„Opravdu se mi líbí ta myšlenka pomáhání závodnicím, ale i tak zde bylo vždycky hodně cest nějakého podporování. Byla bych opravdu šťastná, kdyby se taková série jezdila, když jsem byla mladší. Pokaždé jsem musela těžce bojovat o peníze na celou sezonu. Ale zase musím říct, že jsem díky tomu silnější a následuji své motto – Jezdi rychle, ale nikdy se nevzdávej!”

Rahel aktuálně střídá několik šampionátů. Kromě Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cupu startuje i v evropském Le Mans Cupu s týmem Kessell Racing.

„Náš tým se jmenuje Iron Dames a je pro silné ženy, které se řídí svými sny. Náš cíl pro novou sezonu je jednoduchý: Být silnější, než jsme byli loni. Chceme získat více pódií a znovu závodit v Le Mans. Jsme na to připravené!”

Rahel tak má za sebou už úctyhodnou kariéru, ale končit rozhodně nechce. Za desítky závodů je asi těžké vybrat tu nejlepší vzpomínku, ale přesto jsme se ji na to zeptali. Co bylo největším úspěchem Rahel Frey?

„Mým největším úspěchem bylo získání smlouvy v DTM na pozici oficiálního jezdce DTM. To byl splněný sen a motorsport už nadále nebyl jen hobby. Konečně se to stalo mojí profesí po mnoha náročných letech, kdy jsem o ní bojovala.”

Original interview below

You started your career in karting. How did you get into motorsport?

Rahel: It’s quite simple: we grew up with and around cars as our family owns a car dealership. So cars were always of big interest within our family. Furthermore was our dad a former racer in Go-Karting. 

Karts were followed by single seaters. Then why did you head for DTM?

Rahel: I was also a driver who always dreamed to become a Formula 1 racer. But I simply never had the money and sponsorship to do more than Formula 3. Lucky I was very successful in Formula 3 being able to win races. Thanks to this achievements, I got the offer from Audi Sport to first test and later to join the DTM drivers squad which was a unique opportunity to finally become a professional racing driver! 

You got a beautiful seventh place in Valencia 2012(which I will never forget 🙂 ). What was the reason you were no longer in DTM after the 2012 season?

Some decisions in Motorsport we simply have to accept – that’s the downside of this business – and Motorsport is a business. I would have loved to join DTM a bit longer. I made good progress during my second year which I was happy with as I have learnt a lot during this time. I appreciated this time a lot but I also appreciated that I was allowed to stay within the Audi Sport family for so many more years. The 2020 season is my 10th year with Audi and this shows that I have done many many things right – I’m proud of what we have achieved together so far. 

Who was your biggest rival on the track? In DTM it was sometimes sharp with Susie Wolff.

Rahel: Oh no, the biggest rival was and always is your own teammate. 🙂 

You were driving single seaters, GT3 and DTM. What was funniest to drive?

Rahel: As a driver it is our job to adapt quickly to whatever we are allowed to drive. Every car is different and handles differently. But single seater is always biggest fun to drive. 

What do you think of the W Series? It looks like it helped Jamie Chadwick a lot in her career.

Rahel: I really like the idea of supporting female racers – even though there would have been different ways of support. I would have been happy to get the chance to join such a series when I was younger as I had always fight hard to find the money to do a full season. But I made me even stronger to fight hard for everything – that’s why I always follow my motto: „go fast and never ever give up!“

In 2019 you joined the all female Kessell team. What are your goals for the next year?

Rahel: Our team called Iron Dames is standing for strong women driven by dreams. And our target for the new season is quite simple: we want to do even better than last year. Means we aim for more podiums and for another Le Mans entry – and we are ready for it.

And the last question. You won 24h Nurburgring in your class last year. What do you consider to be your career greatest success?

Rahel: My greatest success was to get my DTM contract as an official driver for Audi Sport – this was a dream come true as Motorsport was no longer only a hobby – it finally got my profession after many hard years of fighting for it! 🙂

Jiří Košta

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

3 dny ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

4 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

5 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

1 týdnem ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

2 týdny ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

2 týdny ago