Mladý esportový hráč chtěl původně začít s motokárami a postupně se prokousat až do formule 1, bohužel jak už to bývá, největším problémem jsou stále finance.
„Měl jsem zájem o motokáry už od čtyř let, ale už tehdy na to nebyly peníze. Takže jsem se od mala věnoval hraní a následně jsem se od devíti let přesunul na simulátory GTR2 a Race07, kde moje cesta skutečně začala,” říká čech.
Štefanko přesto sbíral úspěchy na virtuálním poli. Už před F1 Esports patřil mezi nejlepší a nejuznávanější jezdce v Evropě. Jeho jméno je zásluhou skvělých výsledků mezi jezdci velice známé.
„Šampionátů, kde jsem závodil bylo několik. Nejvýznamnější pro mě byla F1-Liga.cz (2013-2016), kde jsem získal dva mistrovské tituly, FSR World Championship (2016-2017), kde jsem mezi světovou špičkou dojel několikrát na pódiu a jeden závod dokonce vyhrál.
Také nesmím zapomenout na Virtual GP, kde jezdím i v současnosti. V roce 2017 jsem získal titul a za ty roky několik dalších vítězství. Kromě toho jsem dva roky reprezentoval Haas F1 Team v F1 Esports.”
Odměnou za zisk titulu v roce 2017 si dokonce mohl vyzkoušet formuli Renault 2.0 na Mosteckém Autodromu. Šéf týmu byl s jeho výkonem spokojený, i když neměl podmínky zrovna ideální. Podle vlastních slov mu v přípravě na test simulátor hodně pomohl.
„Pocity jsem měl dobré, ačkoliv jsem v té době zdaleka neřídil dobře jako dnes. Jelo se na mokru. Vzduch byl dost studený, takže to nebylo ono. Zkušenosti mi určitě pomohli, díky simulátorům jsem získal znalosti o tom, co od auta očekávat a jak se k němu chovat.”
A jak se vlastně dokázal zrovna Štefanko dostat jako první čech do virtuální formule 1?
„Přes výběrový draft. Už před ním mě tým kontaktoval a věděl jsem dopředu, že jsou vysoké šance, že si mě vyberou.”
Závodník předváděl v první sezoně skvělé výsledky. V Singapuru dokončil na celkové páté pozici a dokonce bojoval o stupně vítězů. Kromě toho zaznamenal i starty v první pětce nebo nejrychlejší kolo ve Spa. Následující rok už se ale ukázal jenom během závodu ve Velké Británii.
I když se může zdát, že pod vedením formule 1 dokázal čech zbohatnout, opak je pravdou. Tým mu platil jen cestování a stravu. Štefanko se poté rozhodl F1 Esports opustit, jelikož nebyl sám o sobě přesvědčený.
„Zkrátka nesnesu ovládací model F1 her od Codemasters. Oproti iRacingu tu nejsem zdaleka tak rychlý, a tak nemělo smysl držet sedačku na úkor ostatních. Ano, i v F1 Esports je dost politiky a není to zdaleka taková nádhera, jak to z pohledu diváka vypadá.”
Jeho chuť do závodění se tak zhoršila, že dokonce oznámil konec kariéry loni na podzim. Naštěstí si rozhodnutí rychle rozmyslel a už v lednu opět trénoval a závodil.
„Vrátil jsem se díky iRacingu, a nevím, jestli to bylo náhodou, že jsem si ho jednoho dne zkusil, ale okamžitě mě to pohltilo. Cítim, že oproti Assetto Corsa nebo rFactoru 2 jezdím na úplně jiné úrovni. Navíc jsem si uvědomil, že musím tvrdě dřít pokud chci něco dokázat a nežít „průměrný“ dospělý život.”
Štefanko tak prozatím pokračuje v tom, co miluje. Jelikož je hodně rychlý, tak budeme doufat, že ho opět uvidíme ve velkém šampionátu. Budoucnost je nicméně stále otevřená a může přijít další konec kariéry.
„Upřímně nevím, uvidí se, jak se vydaří letošní rok. Pak se uvidí, co budu dělat dál. Nikdy jsem se hraním neživil, ani z toho nevydělal větší peníze, a ani nevím, jestli bych se tím chtěl živit, protože nedokážu sedět celý den doma.”
Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…