Categories: Exkluzivně

První čech v F1 Esports Štefanko: Nemělo smysl držet sedačku na úkor ostatních

Martin Štefanko, který se jako první čech dostal do virtuálního šampionátu pod hlavičkou formule 1 F1 Esports Series poskytl pro náš web exkluzivní rozhovor.

Mladý esportový hráč chtěl původně začít s motokárami a postupně se prokousat až do formule 1, bohužel jak už to bývá, největším problémem jsou stále finance.

„​Měl jsem zájem o motokáry už od čtyř let, ale už tehdy na to nebyly peníze. Takže jsem se od mala věnoval hraní a následně jsem se od devíti let přesunul na simulátory GTR2 a Race07, kde moje cesta skutečně začala,” říká čech.

Štefanko přesto sbíral úspěchy na virtuálním poli. Už před F1 Esports patřil mezi nejlepší a nejuznávanější jezdce v Evropě. Jeho jméno je zásluhou skvělých výsledků mezi jezdci velice známé.

„​Šampionátů, kde jsem závodil bylo několik. Nejvýznamnější pro mě byla F1-Liga.cz (2013-2016), kde jsem získal dva mistrovské tituly, FSR World Championship (2016-2017), kde jsem mezi světovou špičkou dojel několikrát na pódiu a jeden závod dokonce vyhrál.

Také nesmím zapomenout na Virtual GP, kde jezdím i v současnosti. V roce 2017 jsem získal titul a za ty roky několik dalších vítězství. Kromě toho jsem dva roky reprezentoval Haas F1 Team v F1 Esports.”

Odměnou za zisk titulu v roce 2017 si dokonce mohl vyzkoušet formuli Renault 2.0 na Mosteckém Autodromu. Šéf týmu byl s jeho výkonem spokojený, i když neměl podmínky zrovna ideální. Podle vlastních slov mu v přípravě na test simulátor hodně pomohl.

„​Pocity jsem měl dobré, ačkoliv jsem v té době zdaleka neřídil dobře jako dnes. Jelo se na mokru. Vzduch byl dost studený, takže to nebylo ono. Zkušenosti mi určitě pomohli, díky simulátorům jsem získal znalosti o tom, co od auta očekávat a jak se k němu chovat.”

A jak se vlastně dokázal zrovna Štefanko dostat jako první čech do virtuální formule 1?

„​Přes výběrový draft. Už před ním mě tým kontaktoval a věděl jsem dopředu, že jsou vysoké šance, že si mě vyberou.”

Závodník předváděl v první sezoně skvělé výsledky. V Singapuru dokončil na celkové páté pozici a dokonce bojoval o stupně vítězů. Kromě toho zaznamenal i starty v první pětce nebo nejrychlejší kolo ve Spa. Následující rok už se ale ukázal jenom během závodu ve Velké Británii.

I když se může zdát, že pod vedením formule 1 dokázal čech zbohatnout, opak je pravdou. Tým mu platil jen cestování a stravu. Štefanko se poté rozhodl F1 Esports opustit, jelikož nebyl sám o sobě přesvědčený.

„​Zkrátka nesnesu ovládací model F1 her od Codemasters. Oproti iRacingu tu nejsem zdaleka tak rychlý, a tak nemělo smysl držet sedačku na úkor ostatních. Ano, i v F1 Esports je dost politiky a není to zdaleka taková nádhera, jak to z pohledu diváka vypadá.”

Jeho chuť do závodění se tak zhoršila, že dokonce oznámil konec kariéry loni na podzim. Naštěstí si rozhodnutí rychle rozmyslel a už v lednu opět trénoval a závodil.

„​Vrátil jsem se díky iRacingu, a nevím, jestli to bylo náhodou, že jsem si ho jednoho dne zkusil, ale okamžitě mě to pohltilo. Cítim, že oproti Assetto Corsa nebo rFactoru 2 jezdím na úplně jiné úrovni. Navíc jsem si uvědomil, že musím tvrdě dřít pokud chci něco dokázat a nežít „průměrný“ dospělý život.”

Štefanko tak prozatím pokračuje v tom, co miluje. Jelikož je hodně rychlý, tak budeme doufat, že ho opět uvidíme ve velkém šampionátu. Budoucnost je nicméně stále otevřená a může přijít další konec kariéry.

„​Upřímně nevím, uvidí se, jak se vydaří letošní rok. Pak se uvidí, co budu dělat dál. Nikdy jsem se hraním neživil, ani z toho nevydělal větší peníze, a ani nevím, jestli bych se tím chtěl živit, protože nedokážu sedět celý den doma.”

Jiří Košta

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

21 hodinami ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

2 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

3 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

5 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago