Luca Badoer – Z juniorského šampiona smolařem formule 1

Příběh italského závodníka dodnes vyvolává u řady lidí emoce. U někoho pozitivní, ale většinou spíše negativní. Luca Badoer před jedenácti lety nahradil zraněného Felipeho Massu u Ferrari.

Luca Badoer se narodil 25. ledna 1971 v Italském městě Montebelluna. Kariéru začal až ve čtrnácti letech přihlášením do malého Italského šampionátu motokár, kde ještě ten samý rok získal dvě výhry. Následující roky vyhrával jak regionální šampionáty, tak i celostátní.

Brzy se přesunul do italského mistrovství Formule 3, kde slavil v následující sezoně své první vítězství za volantem Ralt-Alfa Romeo. O rok později dokonce skončil celkově na třetím místě.

Pro rok 1992 se závodník přesunul do šampionátu Formule 3000. S týmem Crypton Engineering získal čtyři výhry a stal se dokonce mistrem! S náskokem dvanácti bodů dokázal porazit budoucí vítěze závodů Formule 1 jako byli Barrichello, Coulthard nebo Panis.

Posun do Formule 1 tak byl “pouze” formalitou. Badoera si najal tým BMS Scuderia Italia společně s bývalým jezdcem Ferrari Michelle Alboretem. Tým měl kvalitní finanční podporu a dokonce nasadil nové motory Ferrari V12.

Věci, které vypadají dobře na papíře nutně nemusí nic znamenat na trati. Již během předsezónních testů se ukázalo, jak špatný vůz BMS-Lola T93/30 bude. První závod sezony 1993 v Kyalami startoval Badoer na poslední pozici a po třiceti kolech se mu doslova rozsypala převodovka. Následující závod sice dokončil, ale na poslední pozici se třemi koly ztráty. Do dalšího závodu se dokonce nekvalifikoval!

Postupem času Badoer několikrát havaroval v kvalifikaci, jelikož se snažil dohánět rychlost, která jeho vozu chyběla. Z tohoto důvodu si ale spíše vysloužil přezdívku nekvalitního pilota, který nedokáže udržet vůz na trati. Vrcholem pak bylo, když tým nenastoupil do závěrečných závodů sezony.

„Začátkem roku 1993 jsem mohl závodit pro Tyrrell, nebo Scuderia Italia. Bohužel jsem se nechal zlákat vidinou motorů Ferrari,” prohlásil Badoer o pár let později.

Rok 1994 byl pro Badoera stopkou v kariéře, jelikož se stal pouze testovacím pilotem pro Minardi s příslibem závodní sedačky pro rok 1995. V novém Minardi M195-Cosworth se postupně začal zlepšovat. Dokázal dokončit osmý v Kanadě a Maďarsku a devátý v Japonsku. Tehdy bodovala pouze šestice pilotů, což byl pro závodníka kámen úrazu.

Badoerova reputace byla zlepšena, a tak mu pro následující rok nabídl sedačku malý tým Forti. Jestliže byla sezona 1993 špatná, tak sezona 1996 byla přímo katastrofou. Tým Forti přišel ještě před sezonou o finanční příspěvek od rodiny

Dinizů, protože Pedro Diniz řekl, že investování do Forti je vyhazování peněz oknem. Portugalec přešel do Ligieru, kde získal alespoň dvě šestá místa.

Ale zpátky k Forti. Hned v prvním závodě se ani jeden vůz nekvalifikoval do závodu. Nejlepším výsledkem bylo desáté místo v Imole. Přesto se Badoer celkově v sezoně čtyřikrát nekvalifikoval a při šanci na bodu v Monaku svůj vůz opět rozbil. Jelikož tým nedostal slíbenou finanční podporu, musel si v půlce sezony balit věci a ve formuli 1 už jsme ho neviděli.

Badoer se opět ocitl na dlažbě. Pro rok 1997 se účastnil pouze v pár závodů FIA GT s vozem Lotus Elise týmu GBF. Malým zábleskem na lepší časy byla pozice testovacího jezdce u Ferrari, kterou mu nabídl Jean Todt.

Pro rok 1999 se Badoer opět vrátil k Minardi, které se chtělo po těžkých letech opět dostat na bodované příčky. Mimochodem to Minardi, které za dvacetiletou existenci nezískalo ani jedno podium…

První závod Badoer již tradičně nedokončil. Druhý závod v Brazílii musel vynechat, jelikož si během testování zlomil ruku. Za vrchol kariéry můžeme určitě považovat závod na Nürburgringu. V závodě se stalo několik kolizí, na trati bylo hodně deště a technických problému. Ital se držel na vynikajícím čtvrtém místě.

Badoer ale opět nedokončil tento závod, když mu odešla převodovka třináct kol před cílem. Podobná věc se mu stala i v Austrálii, když jel na páté příčce.

„V dešti může jezdec nedostatky vozu kompenzovat. Jel jsem tam skutečně na limitu a deset kol před cílem jsem byl na skvělém čtvrtém místě. Bohužel jsem ale odstoupil pro problém s převodovkou…,“ vzpomíná ital.

Jednou z věcí, která je dnes již dávno zapomenuta bylo, že měl Badoer nahradit zraněného Michaela Schumachera, který havaroval v Silverstone a zlomil si nohu. Ital jako oficiální testovací pilot měl být jasným náhradníkem, ale Jean Todt se rozhodl vsadit na jistotu jménem Mika Salo.

Tím se na neuvěřitelných deset let uzavřela závodní kapitola Lucy Badoera, i když pro Scuderii ročně odjezdil více než 30 tisíc kilometrů během testování.

Vrcholem tohoto smutného příběhu je rok 2009. Během tréninku na GP Maďarska dostal pilot Ferrari Felipe Massa v plné pružinou do hlavy, která odletěla z vozu Rubense Barrichella. Massa skončil v nemocnici s vážným poraněním hlavy.

Prvním náhradníkem byl jmenovaný Michael Schumacher, pro kterého by to byl hvězdný comeback k Ferrari, jelikož na konci roku 2006 ukončil poprvé kariéru.

Schumacher však po pár testech oznámil, že jeho krk není po nehodě na superbiku připravený na zátěž, kterou vystavuje na jezdce vůz Formule 1.

Pro Badoera to byla hozená rukavice, kterou nemohl odmítnout. Po letech dřiny a utrpení se mu konečně otevřela vysněná pozice – být jezdcem Ferrari. Ovšem zákaz testování, nová trať ve Valencii a žádné ostré závodění více než deset let si vybrali velkou daň. Podle BBC to bylo od Ferrari poděkování za veškerou testovací práci, kterou Badoer přinesl během společných let.

Závod ve Valencii se dá tak shrnout jedním slovem – katastrofa. Badoer v kvalifikaci skončil poslední se ztrátou 1,5 sekundy na předposledního Alguersuariho, který byl v sezoně 2009 taky nástupcem, tentokrát však místo Bourdaise. Badoer během pátečního tréninku čtyřikrát překročil rychlost v boxech, takže dostal čtyři pokuty! I přesto Lewis Hamilton Badoera pochválil, že nehavaroval.

Když závod odstartoval, Badoer se posunul na čtrnácté místo zásluhou systému KERS. To byl slibný začátek, jenže ještě v půlce prvního kola byl roztočený jiným jezdcem, který do něj vrazil. Během zastávky v boxech vyjel před Grosjeanem, kterého ještě pustil na výjezdu pustit. Závěrem dokončil poslední a během parkování vozu ještě vrazil do Force Indie Adriana Sutila.

I přes tuto blamáž dostal pilot ještě jednu šanci v Belgickém Spa. V posledním kvalifikačním kole se Badoer roztočil a naboural zadní částí vozu do zdi. V závodě si nevedl tolik zle. Byl posledním z jezdců, které vedoucí Raikkonen nepředjel o celé kolo. Dokonce měl Badoer nejrychlejší první sektor celého závodu!

Do závodu na domácí Monze už ho ale nahradil Fisichella. Ferrari pod tlakem médii vzalo zkušeného Itala, který v předchozím závodě ve Spa dokončil s Force Indií na druhém místě.

Tato smutná kapitola se uzavřela na konci roku 2010, kdy byl v roli testovacího jezdce nahrazen mladým Julesem Bianchim. Závodní kariéra sympatického a skromného Lucy Badoera se tak uzavřela. Ital odjel 51 závodů bez jediného bodu.

Jiří Košta

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

20 hodinami ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

2 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

3 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

5 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago