Teprve dvaadvacetiletá Jessica Bäckman si při své premiérové sezoně v TCR Europe nevedla vůbec špatně, jelikož dokázala získat stupně vítězů. Jak to všechno začalo prozradila pro trueracing.cz v exkluzivním rozhovoru.
Jessica začala závodit jako malá dívka v motokárách po boku svého bratra, kterého můžeme v cestovních vozech za volantem Hyundaie vídat také. Její rodina zkrátka žije pro motorsport, což se projevilo v brzkém věku.
„Začala jsem s motokárami když mi bylo osm let, především proto, že moje rodina byla vždy zapojena do všeho s motory. Mého otce vždy bavilo být mechanikem napříč různými typy vozů a strýc z matčiny strany závodil v rally, takže jsem sledovala závody už od doby, kdy jsem byla malá,” říká mladá švédka.
„Poté jednoho dne moje maminka viděla článek v novinách, který ukazoval motokárovou školu blízko mému domu. Přihlásila mě i mého bratra. Nejdříve jsem se toho trochu bála. Nicméně když jsem viděla jezdit mého bratra, tak jsem si to taky zkusila a říkala jsem si, že to bylo zábavné. Poté jsme podepsali můj první závod, který jsem dokázala vyhrát, a tím začala moje motoristická kariéra.”
Švédská závodnice pokračovala v motokárách, ale zkusila si i rallycross. Tento sport je v její rodné zemi hodně populární a zdejší závodníci většinou zkouší právě nezpevněné povrchy.
„V roce 2017 jsem si vyzkoušela rallycross, protože v oblasti Švédska, kde žiji, je rallycross poměrně populární. Zkusila jsem to, protože to bylo zábavné. Odjela jsem jeden rok v RallyX Nordic šampionátu a v RX2 světovém šampionátu, ale trochu jsem ztrácela na nezpevněném povrchu.
Ten samý rok jsem měla velkou mezeru v kalendáři, proto jsem podepsala ve švédském šampionátu motokár, který jsem vyhrála. Odměnou byl test s vozem V8 thunder. Když jsem si poprvé vyzkoušela závodní vůz, tak jsem věřila, že sedne daleko více mému závodnímu stylu z motokár, než tomu, kterým byl rallycross. Proto jsem se rozhodla zvolit závodění s cestovními vozy po roce 2018.”
Následovalo závodění s vozy TCR a STCC, kde získala další úspěchy. Pyšnit se může i stupni vítězů v nabité celosvětové konkurenci TCR Europe.
„Mé třetí místo na Hockeinheimu v TCR Europe bych hodnotila tím nejvyšším, čeho jsem zatím dosáhla v evropském šampionátu. Proti nejlepším jezdcům v cestovních vozech to byl prozatím nejlepší závod mé kariéry. Samozřejmě i druhé místo na Hockenheimu v TCR Germany bylo skvělým úspěchem. Pravděpodobně mi Hockenheim vyhovuje.”
Závodnice si počíná v nabité konkurenci opravdu pozoruhodně. Konkurence v TCR Europe je špičková. V loňské sezoně jsme zde mohli vidět i legendu WTCR – Toma Coronela.
Budoucnost je zatím nejistá, ale dá se očekávat, že bude Jessica pokračovat s Hyundaiem v TCR Europe a ADAC TCR Germany.
„Momentálně jsem ještě neodhalila své plány pro tento rok, ale bude to opět v TCR. Doufejme, že se to brzy oznámí, ale kvůli coronaviru netušíme, kdy se bude znovu závodit.“
Mým největším cílem je být profesionální jezdec, a závodit ve WTCR by bylo splněným snem. Nikdy jsem neměla možnost si vyzkoušet jiné závodní auto, než TCR a V8 Thunder, takže proto bych chtěla vstoupit až do světového šampionátu cestovních vozů. Pokud bude ovšem šance být profesionální závodník i v jiném voze, určitě si to budu chtít vyzkoušet. Myslím, že čím více řídíte, tím lépe řídíte.”
V sestavě WTCR jsou momentálně dva šampioni z posledních dvou let. Legendární Gabriele Tarquini doplňuje Norberta Michelisze, ale Hyundai má týmy dva. V pomyslném „béčku“ bude startovat zkušený Nicky Catsburg a nováček Luca Engstler. Šance na místo ve WTCR v budoucnosti rozhodně je.
Kromě WTCR promotér prezentoval novou plně elektrickou sérii ETCR, kde bude i Hyundai startovat. V letošním roce byla původně v plánu úvodní testovací sezona, naplno se má jezdit až za rok.
„Je jasné, že elektřina je budoucnost, jsem si jistá, že bych mohla závodit i zde. Řekla bych, že to bude stále více a více populární.”
Tradiční otázka také putovala směrem na W Series. Mladé závodnice stojí doslova fronty o možnost účasti v této čistě ženské sérii. Problémem jsou ale pro některé z nich formulové monoposty. Bez řádného testování není šance ve výběrovém testu uspět, což potvrzuje i Jessica.
„Myslím si, že to je dobré, že zkoušejí vytvořit sérii, která má pomáhat ženám se účastnit. Určitě je to dobrá cesta k tomu, aby se do motorsportu dostalo více žen. Nikdy jsem ale skutečně nepřemýšlela o účasti, protože zaprvé jsem nikdy neřídila formulové monoposty, ale to, co se mi opravdu líbí na motorsportu je, že máme šanci závodit proti klukům ve stejných podmínkách. To je jednou z věcí, proč mě to tak baví a proč chci pokračovat v této cestě!”
Original interview below
In your own words, you started your career at the age of seven. How did you get into motorsport?
Jessica: I started with karting when I was 8 years old, mostly because I have a lot of motor interest in the family. My dad has always had interest for being mechanic in all types of cars and on my mother’s side I have my uncle that are competing in rally, so I have always followed his competitions since I was a little. Then one day my mother saw that there was an article in the newspaper that there were a karting school close to my home, so she signed me and my brother up for it. At first, I didn’t dare to try since I thought it seemed to scary. But when I saw my brother driving, I finally tried it and thought it was so much fun. Then I signed up for my first race and managed to win it, and it was at that time my motorsport career began.
In addition to karts, you also tried rallycross. Why did you go to touring cars and not rallycross?
Jessica: 2017 I tried rallycross because where I live in north of Sweden rallycross is quite popular. I tried I thought it was fun, so I did one year in the RallyX Nordic championship and in the RX2 world championship but was struggling little bit with the gravel part of the track. The same year it was a big gap in the calendar, so I signed up for the Swedish Championship in Karting and managed to win it. One of the prices was a test in a V8 thunder car. When I tried a racing car for the first time, I thought it fitted my driving style from karting so much better than what rallycross did so therefore I decided to switch to racing and touring cars the year after 2018.
You will start your third season in TC right now. You raced in the domestic STCC, but also in the German ADAC or TCR Europe. Where are you going this year?
Jessica: At the moment, I haven’t released my plans for this year but it will be another year in TCR, we will release soon but due to the corona virus we don’t know when we will be racing again but hopefully soon.
What is your career goal, do you want to stay in touring cars or would you go to GT4 or GT3 for example?
Jessica: My biggest goal is to be a professional racing driver, and to do that in the world championship would be a dream come true. I have never tried any other type of car except from TCR and V8 Thunder Car, at the moment my goal is to get to the world championship in touring cars but if I get a good chance to be become a professional racing driver in any other type of car I would for sure consider to try it. I always think the more you drive the better you get.
You took second place at Hockenheim during TCR Germany. Was it your best career race so far?
Jessica: I would rank my third place at Hockenheim in TCR Europe higher since that’s the European championship with many of the best drivers in touring cars was my best careers race so far. But for sure my second place at the TCR Germany in Hockenheim also was a big achievement for me. It seems like Hockenheim is a good track for me ?
In addition to internal combustion engine racing, this year or next year coming fully electric ETCR series. What do you think of ETCR? Could you race there as well?
Jessica: It’s clear to say that electric will be the future, so for sure I would consider to race there, I think it will be more and more popular.
What do you think of the W Series? It looks like it helped Jamie Chadwick a lot in her career, but you didn’t participate.
Jessica: I think it’s good that they are trying to make a series for women participating I think it’s a good way to try to get more women into motorsport. I have never really thought about participating myself, firstly because I have never tried formula cars and secondly, what I really like about motorsport is that you have the chance to participate against the guys on the same conditions and that is one of the things why I like it so much and wants it to continue to be in that way!
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…