GT World Challenge

Frédéric Vervisch: Vyhrál jsem test u Force India, stáj to neřešila

Tovární jezdec Audi Sport Frédéric Vervisch patří ke špičce v GT vozech. Kromě toho vyzkoušel i formulové monoposty a cestovní vozy. V exkluzivní rozhovoru pro trueracing.cz odhalil Belgičan tajemství ze své kariéry.


Závodník se dostal poprvé ke svezení v motokárách. Malý Frédéric viděl jezdit na motokáře svého otce a tak začala jeho láska k motorsportu.

Ze zábavy se postupně stala práce, ale u motokár to neskončilo. Belgičan postoupil do formulových monopostů, kde závodil v šampionátech formule 3 napříč nejrůznějšími kategoriemi. Na formuli 1 to nestačilo, i když byl hodně blízko.

„Mým hlavním cílem byla formule 1, ale věděl jsem, že to bude hodně těžké , jelikož potřebujete hodně velký rozpočet a podporu. Přesto jsme dokázali vyjednat smlouvu ve formuli Superleague. Tato smlouva byla opravdu dobrá co se týká zisku, vozu a kvality šampionátu.

Šlo mám to hodně dobře a věřil jsem, že to nějakou dobu vydrží. Bohužel poté, co jsem vyhrál poslední závod zbankrotovali. Žádné peníze jsem nedostal a to byl důvod konce v monopostech. Nevěřil jsem, že ještě budu závodit a musel jsem se vším přestat.

Následující dva roky bojovala Angelique (manažerka) o to, abych se dostal do motorsportu zpátky s tovární podporou v GT, což byl jediný způsob, jak mít práci v motorsportu. S týmem Boutsen Ginion Racing jsme začali a zbytek je historie. Znovu bych jí chtěl poděkovat za její důvěru a že to všechno uskutečnila, stále se mi to zdá neuvěřitelné.”

Motorsport je bohužel tvrdý byznys a tento šampionát nebyl jediný, kde se belgičan zklamal. Dveře do formule 1 se mu zavřeli i z jiné strany.

„Dalším velkým zklamáním bylo vítězství v asijském šampionátu formule 3 2007-2008, protože vítěz měl dostat test s týmem formule 1 Force India, ale ten jsem bohužel nikdy nedostal. To bylo velkým zklamáním, protože to byl jediný důvod, proč jsem se toho šampionátu účastnil, mít test a možná cestu do F1,” říká Frédéric ve speciálním rozhovoru pro trueracing.cz.”

Kariéra závodníka se tak dostala do správných kolejí, i když to nebyla cesta jednoduchá. S Audi spolupracuje od roku 2015 a poslední dvě sezony kromě GT vozů závodil i s Audi RS3 LMS TCR ve WTCR.

„Je to velice odlišné. TCR má přední náhon a velmi příjemnou platformu, pneumatiky jsou extrémně hladké a nejsou zde žádné nahřívače. Také závodíte sami, máte pevné starty a jsou to sprintové závody okolo třiceti minut.

GT3 je pravým opakem. Zadní pohon kol, musíte se vyhýbat obrubníkům, tvrdé pneumatiky, které vydrží přibližně 300 až 400 kilometrů, vozy TCR mají pneumatiky na 100 kilometrů. V GT3 máte nahřívače pneumatik a jezdíte v týmu s dalšími jezdci. Nastavení vozu tak musí být diskutováno a schváleno všemi jezdci, jelikož každý máme jiný jízdní styl. Oboje je zábavné a také jsem byl v obojím úspěšný.”

Audi Sport ale z WTCR před začátkem letošního roku odešlo. Tovární podpora tedy nebude, jelikož se celá automobilka soustředí více na formule E a DTM. Frédérica tak pravděpodobně v cestovních vozech letos neuvidíme.

„Momentálně nevím, jak to všechno bude, jelikož je zde situace, která předtím nebyla. Rád bych závodill, ale uvidíme…”

Kromě odchodu několika značek je ohroženo i samotné WTCR. Rošt bude pro letošek značně omezený a ubyl i počet závodů. Každý závodní víkend hostil tři závody, nyní to budou pouze dva.

„Pochopitelně za současných podmínek si myslím, že je hodně šampionátů v ohrožení. Musíme si počkat, jak se s tím motorsport popasuje a jak bude vypadat po krizi. WTCR bylo poslední dva roky hodně silné, a já věřím, že to tak i zůstane!”

Frédéric si připsal ve své kariéře skvělé úspěchy, i když je stále spíš na jejím začátku. S Audi se už ukázal snad ve všech šampionátech s vozem kategorie GT3.

„Vyhrát německou a asijskou F3 bylo skvělým úspěchem, protože jsme to dokázali i přes všechny problémy s rozpočtem. Jsem na to extrémně hrdý. Superleague vítězství na Zolderu byla také neuvěřitelná zkušenost a milník pro mě i Angelique. Tehdy jsme ještě věřili, že jsme se zbavili problémů, ale situace byla jiná.

V mé druhé kariéře v motorsportu jsem se stal továrním jezdcem Audi, to byl cíl, který jsme dokázali, což je stále neuvěřitelné. Vítězství ve Nurburgring 24h je to nejlepší, co můžete mít v GT. Takže na to jsem opravdu hodně, hodně hrdý!

Mým snem je pokračovat v tom, co momentálně dělám. Opravdu si to užívám a doufám, že to budu moct dělat tak dlouho, jak jen to bude možné.”

Original interview below

Traditional question at the beginning. How did you get into motorsport?

Fréderic: At the age of 7-8 I saw my father driving a go-kart in a karting center. From that moment on I have been asking to try it as well. Finally at the age of 10 I could have my first taste and from there I started my motorsport career.

Your career started on go-karts and then you switched to single seaters. However, after the superleague you headed for the touring cars, what was the reason?

Frédéric: Mainly my goal was F1, but knowing this would be very difficult ( you need a lot of budget/support) we found a deal in Superleague (My manager Angelique Detavernier arranged a deal). This deal was really great in terms of earnings/cars/championship. We were doing really good and I thought we could do this for a while. (These cars were really fast and spectacular with many great drivers). Unfortunately after I won the last race they went bankrupt, no money paid to anybody and that was it for single seater. Form that moment (2011) I didn’t believe anymore in racing and the whole racingworld and we had to stop. 2 years later Angelique continued to fight to get back in Motorsport with the aim of having a factory seat  in GT, as this would be the only possible way to have a job in the motorsport. Via Boutsen Ginion Racing we could start and the rest is history. I would again thank her greatly for believing in me and making this possible, it still feels unreal.

You have been racing with TCR and GT3 last season, what are the differences between them and what do you prefer to drive?

Frédéric: It is very different, TCR is Front wheel drive and very soft platform, tyres are extremely soft and there are no tyreheaters. You also drive alone, standing start and only sprint races of 30min. GT3 is the opposite: Rear wheel drive, hard platform so you can take much less curb than TCR, hard tyres ( they last 300-400 km), TCR tyre only 100km, you have tyre heaters and you drive in team with other drivers, so setup has to be discussed to find an agreement between each other, as we all have different driving styles. Both are interesting and I was successful in both (winning in WTCR Slovakiaring ( RS3 LMS) / Winning 24h of Nurburgring (R8 GT LMS)).

Audi Sport withdrew with factory support for TCR. How will it be with you at WTCR this year?

Frédéric: At the moment I don’t know what will happen regarding the situation we never had before. I would love to drive it but we need to see…

Do you think the WTCR can disappear? This year’s starting grid is much narrower.

Frédéric: For sure with the current climate I think many championships are at risk. We need to see how the motorsport landscape will be reformed after this crisis. WTCR was very strong the last 2 years and I hope it could stay like that!

Is there a moment in your rich racing career that really upset you?

Frédéric: Yes, as I said before winning the last race in Superleague Formula Zolder 2011, and then My career stopped because the championship went bankrupt. This is where I had lost all faith in everything. Luckily Angelique fought very hard to overcome and turn it in a mega  success story!

Another big disappointment was winning the Asian F3 championship in 2007-2008, the winner would get an F1 test with Force India, but unfortunately I never got it. This was a huge disappointment as the only reason to participate this one was to have this test and maybe get a way into F1.

You can be proud of winning 24h Nurburgring or 24h Dubai for example, but what do you think is your greatest success?

Frédéric: Winning the German F3 and Asian F3 was a great achievement and this because how we did it and with all the budget problems. I am extremely proud on that. The superleague victory in Zolder was an unbelievable experience, and a milestone for me and Angelique ( At that moment we thought we finally are where we belong ( Unfortunately it was different after). And my 2nd career of motorsport ( When Angelique arranged in 2013 the start of my GT career). In that career we had Factory driver for Audi as a target and we achieved which is still unreal. Nurburgring 24h victory is the nicest one you can have in GT. So, very, very proud on that one!

You’ve done a lot of races and racing series. What’s your biggest dream in your career?
Frédéric: My dream is that I can continue in what I am doing now. I really enjoy a lot what I do and I hope we can do it as long as possible.

Jiří Košta

Recent Posts

Estre, Lotterer a Vanthoor potřebují k zisku titulu pouhých pět bodů

Porsche Penske 6 vede už od prvního závodu letošní sezony, jelikož jezdci v Kataru zvítězili.…

14 hodinami ago

Porsche Penske 6 slaví druhé letošní vítězství ve FIA WEC

Lídři šampionátu odjíždějí z Japonska s plným počtem bodů. Estre, Lotterer a Vanthoor ovládli předposlední…

14 hodinami ago

Pepper a Wittmann kritizují Rasta, komisaři ale trest nedali

Tovární jezdec Lamborghini Jordan Pepper reagoval na Reneho Rasta po jejich kolizi v nedělním závodě…

1 týdnem ago

Mercedes se po roce dočkal vítězství v závodě DTM!

Luca Stolz vrací slávu Mercedesu. Němec přivezl značce vítězství na Sachsenringu poté, co startoval jako…

1 týdnem ago

Jack Aitken vítězí na Sachsenringu

Britský pilot Jack Aitken zvítězil na Sachsenringu po startu z pole position. Stupně vítězů doplnili…

1 týdnem ago

Jules Gounon se vrací do WEC pro Fuji

Jules Gounon se vrátí do sestavy hypercarů FIA WEC příští týden pro 6h Fuji, kde…

1 týdnem ago