Historie - formule

Další historický propadák formule 1? Drážkované pneumatiky

V dnešní době už na ně hodně fanoušků zapomnělo, ale formule 1 využívala dlouhých jedenáct let drážkované pneumatiky místo slicků. Dalších jedenáct let už máme zpátky slicky.


Monoposty formule 1 neustále zvyšovaly svou rychlost a přítlak, proto FIA řešila, jak nějakým způsobem zvýšit bezpečnost.

Pro snížení rychlosti v zatáčkách byly v roce 1998 k obrovské kritice zavedeny drážkované pneumatiky.

„To je vtip. Problémem je, že řízení není vůbec precizní, je to vše znecitlivěné,“ prohlásil tehdy úřadující šampion formule 1 Jacques Villeneuve.

Williams ještě před sezonou 1998 poprvé vyzkoušel pneumatiky a podle tehdejšího testovacího pilota Jean-Christophe Boulliona bylo nemožné s nimi vůz uřídit. Ostatní piloti měli pocit, že jsou vozy kvůli drážkám více náchylná ke smykům a proto naopak nebezpečnější, než předtím. Postupným vývojem se ale Bridgestone dostal na podobnou rychlost.

„Z inženýrského pohledu to byla opravdu zajímavá věc v našich motoristických aktivitách. Úplně první testování drážkované pneumatiky jsme uskutečnili v roce 1997 s Damonem Hillem. Pro první pokusy jsme zvolili upravené slicky, abychom pochopili rozdílné požadavky drážkového vzorku. Brzy jsme zjistili, že se silně opotřebovávají přední pneumatiky, potýkali jsme se s drolením. Proto musela být tehdejší směs daleko tvrdší, než jsme původně očekávali,“ řekl tehdejší ředitel Bridgestone Hirohide Hamashima.

Postupně se měnil i počet drážek v pneumatice. První rok musela mít přední pneumatika tři drážky a zadní čtyři. Následující roky minimálně čtyři, aby byly formule bezpečné. Na konci sezony 2008 jsme je viděli naposledy a do formule 1 se vrátily slicky.

Jiří Košta

Recent Posts

Cadillac slaví nečekaný double v kvalifikaci na 24h Le Mans

Alex Lynn, pilot vozu Cadillac V-Series.R #12, získává pole position pro letošní 24h v Le…

1 dnem ago

Alex Lynn získal historicky první pole position pro Cadillac v Le Mans

Cadillac Hertz Team Jota si připisuje pole position zásluhou Alexe Lynna. Aby toho nebylo málo,…

2 dny ago

Frederik Vesti: V Daytoně jsem nevěděl, jak správně zahřát pneumatiky

Frederik Vesti letos debutuje ve 24h v Le Mans v kategorii Hypercar. V Cadillacu LMDh…

2 dny ago

Začátky DTM aneb když se hvězdy potkávaly na letištích

Šampionát DTM je součástí motorismu už od roku 1984, tudíž je zcela pochopitelné, že se…

4 dny ago

Uvnitř převodovky: Jak Porsche a Mobil 1 posouvají hranice možností ve vytrvalostních závodech

V motorsportu, kde závodní vozy musí fungovat až 24 hodin na hranici technických možností, rozhoduje…

5 dny ago

René Rast se po rekordní pole position dočkal vítězství na Zandvoortu

Německý závodník si připsal rekordní 26. pole position, čímž překonal "Pana DTM" Bernda Schneidera. Přestože…

5 dny ago