Historie - formule

Další historický propadák formule 1? Drážkované pneumatiky

V dnešní době už na ně hodně fanoušků zapomnělo, ale formule 1 využívala dlouhých jedenáct let drážkované pneumatiky místo slicků. Dalších jedenáct let už máme zpátky slicky.


Monoposty formule 1 neustále zvyšovaly svou rychlost a přítlak, proto FIA řešila, jak nějakým způsobem zvýšit bezpečnost.

Pro snížení rychlosti v zatáčkách byly v roce 1998 k obrovské kritice zavedeny drážkované pneumatiky.

„To je vtip. Problémem je, že řízení není vůbec precizní, je to vše znecitlivěné,” prohlásil tehdy úřadující šampion formule 1 Jacques Villeneuve.

Williams ještě před sezonou 1998 poprvé vyzkoušel pneumatiky a podle tehdejšího testovacího pilota Jean-Christophe Boulliona bylo nemožné s nimi vůz uřídit. Ostatní piloti měli pocit, že jsou vozy kvůli drážkám více náchylná ke smykům a proto naopak nebezpečnější, než předtím. Postupným vývojem se ale Bridgestone dostal na podobnou rychlost.

„Z inženýrského pohledu to byla opravdu zajímavá věc v našich motoristických aktivitách. Úplně první testování drážkované pneumatiky jsme uskutečnili v roce 1997 s Damonem Hillem. Pro první pokusy jsme zvolili upravené slicky, abychom pochopili rozdílné požadavky drážkového vzorku. Brzy jsme zjistili, že se silně opotřebovávají přední pneumatiky, potýkali jsme se s drolením. Proto musela být tehdejší směs daleko tvrdší, než jsme původně očekávali,” řekl tehdejší ředitel Bridgestone Hirohide Hamashima.

Postupně se měnil i počet drážek v pneumatice. První rok musela mít přední pneumatika tři drážky a zadní čtyři. Následující roky minimálně čtyři, aby byly formule bezpečné. Na konci sezony 2008 jsme je viděli naposledy a do formule 1 se vrátily slicky.

Jiří Košta

Recent Posts

Estre, Lotterer a Vanthoor potřebují k zisku titulu pouhých pět bodů

Porsche Penske 6 vede už od prvního závodu letošní sezony, jelikož jezdci v Kataru zvítězili.…

3 dny ago

Porsche Penske 6 slaví druhé letošní vítězství ve FIA WEC

Lídři šampionátu odjíždějí z Japonska s plným počtem bodů. Estre, Lotterer a Vanthoor ovládli předposlední…

3 dny ago

Pepper a Wittmann kritizují Rasta, komisaři ale trest nedali

Tovární jezdec Lamborghini Jordan Pepper reagoval na Reneho Rasta po jejich kolizi v nedělním závodě…

1 týdnem ago

Mercedes se po roce dočkal vítězství v závodě DTM!

Luca Stolz vrací slávu Mercedesu. Němec přivezl značce vítězství na Sachsenringu poté, co startoval jako…

2 týdny ago

Jack Aitken vítězí na Sachsenringu

Britský pilot Jack Aitken zvítězil na Sachsenringu po startu z pole position. Stupně vítězů doplnili…

2 týdny ago

Jules Gounon se vrací do WEC pro Fuji

Jules Gounon se vrátí do sestavy hypercarů FIA WEC příští týden pro 6h Fuji, kde…

2 týdny ago