Historie - formule

Další historický propadák formule 1? Drážkované pneumatiky

V dnešní době už na ně hodně fanoušků zapomnělo, ale formule 1 využívala dlouhých jedenáct let drážkované pneumatiky místo slicků. Dalších jedenáct let už máme zpátky slicky.


Monoposty formule 1 neustále zvyšovaly svou rychlost a přítlak, proto FIA řešila, jak nějakým způsobem zvýšit bezpečnost.

Pro snížení rychlosti v zatáčkách byly v roce 1998 k obrovské kritice zavedeny drážkované pneumatiky.

„To je vtip. Problémem je, že řízení není vůbec precizní, je to vše znecitlivěné,“ prohlásil tehdy úřadující šampion formule 1 Jacques Villeneuve.

Williams ještě před sezonou 1998 poprvé vyzkoušel pneumatiky a podle tehdejšího testovacího pilota Jean-Christophe Boulliona bylo nemožné s nimi vůz uřídit. Ostatní piloti měli pocit, že jsou vozy kvůli drážkám více náchylná ke smykům a proto naopak nebezpečnější, než předtím. Postupným vývojem se ale Bridgestone dostal na podobnou rychlost.

„Z inženýrského pohledu to byla opravdu zajímavá věc v našich motoristických aktivitách. Úplně první testování drážkované pneumatiky jsme uskutečnili v roce 1997 s Damonem Hillem. Pro první pokusy jsme zvolili upravené slicky, abychom pochopili rozdílné požadavky drážkového vzorku. Brzy jsme zjistili, že se silně opotřebovávají přední pneumatiky, potýkali jsme se s drolením. Proto musela být tehdejší směs daleko tvrdší, než jsme původně očekávali,“ řekl tehdejší ředitel Bridgestone Hirohide Hamashima.

Postupně se měnil i počet drážek v pneumatice. První rok musela mít přední pneumatika tři drážky a zadní čtyři. Následující roky minimálně čtyři, aby byly formule bezpečné. Na konci sezony 2008 jsme je viděli naposledy a do formule 1 se vrátily slicky.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago